پرسش ها و نکات اساسی در مراحل حل مسئله

حتما با مراحل حل مسئله جورج پولیا  آشنا هستید .

این مراحل عبارتند از :

۱- فهمیدن مسئله

۲- تهیه طرح مناسب برای حل مسئله

۳- اجرای طرح

 ۴- برگشت به عقب

در ادامه سوالات اساسی را که در هر مرحله از فرآیند حل مسئله باید در نظر بگیرید ارائه می شود .

الف –  فهمیدن مسئله :

۱- آیا معنی تمام کلمات مسئله برای شما روشن است .

۲- آیا می توانید مسئله را یک بار به زبان خودتان بیان کنید.

۳- آیا می دانید مسئله چه چیزهایی به شما داده است؟(داده های مسئله)

۴- هدف از حل مسئله چیست ؟

۵- آیا اطلاعات داده شده کافی هست ؟

۶- آیا داده های اضافی در مسئله وجود دارد؟

۷- آیا مسئله شبیه مسائلی هست که تا به حال حل کرده اید!

ادامه ی مطلب

حل مسئله ؛ رسم شکل ؛ الگوریتم بازگشتی

حل مسئله و آموزش آن همیشه یکی از دغدغه های اصلی معلمان ریاضیست . البته فرآیند حل مسئله ممکن است زمانبر باشد و به همین دلیل زیاد در کلاس درس به آن پرداخته نمی شود ولی دانش آموزی که با راهبردهای حل مسئله به خوبی آشنا باشد در بیرون از مدرسه هم به راحتی از عهده حل مسائل برخواهد آمد .

بگذریم ! در حال تهیه یک فایل پاورپوینت پیرامون حل مسئله بودم که یک مسئله توجه ام را جلب کرد. چگونه یک پیتزا را با ۴ برش به ۱۱ قسمت تقسیم کنیم .

حل و بررسی این مسئله با رسم شکل ، علاوه بر تقویت توانایی های حل مسئله دانش آموز، زمینه های آشنایی با روابط بازگشتی را فراهم می کند.

مطلب فقط این مسئله نیست . ادامه مطلب را در ۳ قسمت ساده ارائه داده ام. بخش اول گذری بر حل مسئله ، بخش دوم مسئله برش پیتزا و بخش سوم الگوریتم های بازگشتی که هر سه در ارتباط با هم هستند. ادامه ی مطلب

معماها و بازیهای ریاضی : چگونه ؟ بخش ۲

امروزه ریاضیات به عنوان پایه علوم در کلیه رشته های موجود (حتی علوم انسانی ) نقش قابل ملاحظه ای دارد و تحقیقات ، محاسبات ، آزمایش ها و برنامه ریزی ها و … بدون دخالت ریاضی معنا پیدا نمی کنند و همگان به ارزش آن واقفند .
از جمله مواردی که می توان ریاضیات را به شیوه ای جالب و آموزنده به دیگران تعلیم داد ، استفاده از بازی و سرگرمیهایی است که در این ارتباط موجودند.

واقعیت این است که بازیها و سرگرمیها یکی از قسمت های مهم زندگی انسان است ، بازیهای ریاضی نیز مجموعه ای از همین بازیهای زندگی انسانی است.

ادامه ی مطلب

معماها و بازیهای ریاضی : چگونه ؟

از معماها و بازیهای ریاضی به عنوان شیوه ای جالب و آموزنده برای آموزش ریاضی یاد می شود ، شیوه ای جالب که اشتیاق و هیجان و مهارت ها را در کلاس درس می سازد.
بازیها و سرگرمیهای ریاضی با روشی غیرمستقیم دانش آموز را علاقه مند می کند تا روی مسائل جالب فکر کند و راه حل ها را حدس بزند.

آنچه پیرامون این بازیها و سرگرمیها مهم است اینست که آنها را به درستی شناخته و از قبل با زمینه ریاضی آنها آشنا باشیم .

ادامه ی مطلب

فعالیت شماره۳ : ردیابی یک مسیر

کدام یک از طرح های زیر را می توانید با یک حرکت قلم رسم کنید ؟
یعنی بدون اینکه مداد یا قلم را از روی کاغذ بردارید یا اینکه از روی یک خط دو بار حرکت کنید .

خوب ، جواب درست شکل D خواهد بود و فقط این شکل را می توان بدون برداشتن قلم از روی کاغذ و بدون عبور مجدد از روی یک خط رسم کرد.
در ادامه مطلب بدون وارد شدن به مبحث گراف و گراف های اویلری ، توضیح ساده ای در مورد اینکه چرا نمی توان موارد A و B و C را اینگونه رسم کرد،  می خوانید.

ادامه ی مطلب