گزارش یک مسابقه ریاضی

دنبال این هستید که به دانش آموزان نشان دهید ریاضیات چقدر می‌تواند چالب و سرگرم کننده باشد؟

راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. یک رقابت از نوع جدول‌های ریاضی کن کن که به سادگی و آسانی هم قابل اجرا است یکی از این راه هاست. شما در کمتر از ده دقیقه می توانید یک رقابت سریع کن کن را برگزار کنید. شاید هم دوست داشته باشید یک مسابقه چند مرحله ای کن کن را که زمان بیشتری هم می برد امتحان کنید.

در سال جاری (۹۵-۹۴) تصمیم گرفتم یک مسابقه ریاضی از نوع جدول های کن کن(KenKen) بین دانش آموزان منطقه آموزش و پرورش احمدآباد مشهد برگزار کنم. خوشبختانه مسابقه با موفقیت و کسب رضایت بالای دانش آموزان و دبیران به پایان رسید. در ادامه گزارشی از چگونگی اجرای این مسابقه جالب رو ارائه خواهم کرد.

 در ابتدا لازم بود تا دانش آموزان منطقه با این جدول ها و روش حل آنها آشنا شوند. این مرحله از کار به عهده دبیران ریاضی مدارس گذاشته شد. جهت اطلاع رسانی، یک بخشنامه از طرف گروه ریاضی اداره به مدارس ارسال شد. پیوست این بخشنامه شامل روش حل این جدول ها و نمونه هایی از این جدول ها بود. در همین بخشنامه از دبیران متوسطه اول خواسته شد تا پس از آموزش دانش آموزان، سه نفر از دانش آموزان هر مدرسه به گروه ریاضی اداره معرفی شوند. این سه نفر دانش آموزانی هستند که دارای دقت و سرعت عمل بالاتری هستند.

ما چیزی حدود بیست مدرسه پسرانه متوسطه اول داشتیم، پس انتظار میرفت که حدود ۶۰ دانش آموز ،مرحله منطقه ای این مسابقه ریاضی رو برگزار کنند. محل مسابقه و زمان برگزاری طی بخشنامه دیگر هم به اطلاع مدارس و دبیران رسید و روز مسابقه دانش آموزان منتخب از مدارس متوسطه اول کم کم در محل برگزاری مسابقه حاضر شدند.

یک فاصله زمانی یک ماهه بین ارسال بخشنامه به مدارس و برگزاری مسابقه قرار داده شد تا دبیران و دانش آموزان وقت کافی برای آشنایی و تمرین این جدول ها داشته باشند. تصمیم بر این شد که مسابقه از نوع چند مرحله ای باشد. به صورت دقیق تر در سه مرحله مسابقه انجام شد. قبل از مسابقه باید موارد زیر مهیا باشد.

۱- جدول های کن کن برای هر مرحله

۲- تهیه کلیدهای جدول های کن کن هر مرحله به صورت جداگانه

۳- یک زمان سنج یا ساعت

۴- همیاران مسابقه

۵- دبیر مصحح

۶- جوایز و لوح های تقدیر

اولین مساله، تهیه مواد مسابقه یا همان جدول های کن کن برای هر مرحله بود. در این مسابقه، برای هر مرحله سه جدول در نظر گرفته شد. مرحله اول شامل دو جدول ۴×۴ و یک جدول ۵×۵ و مرحله دوم شامل سه جدول ۵×۵ و مرحله سوم هم شامل یک جدول ۴×۴ و یک جدول ۵×۵ و یک جدول ۶×۶ بود. جدول های هر مرحله از قبل تهیه شده و روی یک برگه A4 به تعداد دانش آموزان کپی شدند.

سپس تمام این جدول ها حل شدند و صحت آنها بررسی شد تا در روز مسابقه مشکلی ایجاد نشود. در ادامه کلید جدول ها هم برای هر مرحله تهیه شد تا در اختیار دبیر مصحح قرار گیرند.

دومین مساله، معیار انتخاب نفرات برتر در هر مرحله بود. برای اینکار دقت و سرعت عمل دانش آموزان در نظر گرفته شد. برای ثبت زمان حل جدول ها نیاز به یک کرنومتر یا ساعت ساده دارید.

من از یک نرم افزار کامپیوتری که به صورت تمام صفحه کرنومتری را نمایش می داد، استفاده کردم تا دانش آموزان زمان را نیز در نظر داشته باشند. در هر مرحله، پس از شروع حرکت کرنومتر، دانش آموزان برگه ها را برداشته و شروع به حل جدول ها می کنند. دانش آموزی که تمام جدول های برگه را حل کرد، دستش را بالا می برد. در اینجا نیاز به همیاران مسابقه دارید تا برگه ها را دریافت کنند و زمان را از کرنومتر ثبت کنند و سپس برگه را تحویل دبیر مصحح دهند.

من همیاران مسابقه را از بین دانش آموزان مقطع دبیرستان و به تعداد ۴ نفر انتخاب کردم. دبیر مصحح هم یکی از همکاران ریاضی منطقه در نظر گرفته شد. دبیر مصحح صحت پاسخ جدول ها را با توجه به کلید جدول ها بررسی می کند.

در انتهای هر مرحله سه نفر  که در زمان کوتاهتری پاسخ صحیحی ارائه دادند انتخاب شدند و در مجموع ۹ نفر به مرحله پایانی ( دور قهرمانی!!) راه یافتند. برای این مرحله از قبل ۹ جدول ۶×۶ که روی یک بنر چاپ شده بودند آماده کرده بودیم، در نتیجه دانش آموزان می توانستند با کمک ماژیک های وایت برد، به حل جدول ها بپردازند. سایر دانش آموزان هم ناظران این مرحله پایانی بودند.

پاسخ دهید

*