معرفی و بررسی دوازده پژوهش جدید در زمینه ریاضی

 آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا بعضی از افراد در ادراک مفاهیم ساده ریاضی مشکل دارند در حالیکه به نظر می‌رسد گروهی دیگر ذاتا ریاضیدان هستند.  کارولین موکیسا (Caroline Mukisa) یک معلم ریاضی با بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در مقاله اخیر خود دوازده پژوهش آخیر را در زمینه یادگیری ریاضی بررسی و منتشر کرده است. شناخت این نتایج به شما کمک می کند تا به شیوه بهتری مهارت ‌های فرزند خود در زمینه ریاضیات را گسترش دهید.

سایت ریاضی نویس این دوازده پژوهش را به صورت خلاصه ترجمه و آماده کرده است. لازم به ذکر است که از ذکر نام پژوهشگران و دانشگاه مربوطه صرف نظر کردیم. اطلاعات کامل تر در لینک مربوطه به هر پژوهش بخوانید.

۱- استدلال فضایی در کودکان نشان از مهارت‌های ریاضی بعدی آنهاست. (لینک)

پژوهشی که در این زمینه بر روی کودکان انجام شده است نشان داد کودکانی که اوایل سن رشد علاقه بیشتری به تماشای تصاویر آینه ای دارند وقتی به سن چهارسالگی میرسند مهارت های ریاضی بیشتری خواهند داشت.

ادامه ی مطلب

آیا ۱=۰.۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹۹ است؟

آیا 0.overline 9 = 1 است؟

در ریاضی، اعداد اعشاری متناوب ساده کسرهای ساده نشدنی هستند که در تجزیه مخرجشان هیچ یک از عوامل اول ۲ و ۵ ظاهر نمی‌شوند. مثلا کسر  frac{5}{3} = 1.66666... = 1.overline 6   یک عدد اعشاری متناوب ساده می باشد.

کسرهای زیر هم مربوط به اعداد اعشاری متناوب ساده هستند.

frac{{13}}{{11}} = 1.181818... = 1.overline {18}

frac{7}{9} = 0.77777... = 0.overline 7

در این نوع نمایش، بلافاصله پس از ممیز یک یا چند رقم تکرار می‌شود  که به آنها دوره گردش می‌گویند. حالا ثابت می کنیم که 0.overline 9 = 1 است.

ادامه ی مطلب

ترسیم رادیکال رادیکال ۲ روی محور اعداد

در یک مثلث قائم الزاویه ارتفاع وارد بر وتر واسطه هندسی بین دو قطعه پاره خطی است که روی وتر بوجود آمده است. در شکل زیر اگر h  ارتفاع وارد بر وتر مثلث قائم الزاویه باشد که وتر را به ۲ قسمت a و b  تقسیم می کند .آنگاه خواهیم داشت که:

حال اگر مثلث قایم الزاویه ای رسم کنیم که وتر آن توسط ارتفاع وارد بر وتر به دو قسمت با اندازه های ۱ و رادیکال ۲ تقسیم شده باشد، آنگاه اندازه ی ارتفاع برابر با رادیکال رادیکال ۲ خواهد بود. یعنی :

ادامه ی مطلب

اعداد گویا – چند نکته برای شروع

یک مسیر خوب برای شروع و آشنایی دانش آموزان با اعداد گویا انجام عملیات روی اعداد صحیح است. اگه دو عدد صحیح رو با هم جمع کنیم آیا حاصل یک عدد صحیح خواهد شد؟

(+۳)+(+۵)=+۸

(-۸)+(-۳)=-۸

(-۱۰)+(+۵)=-۵

(+۴)+(-۲)=+۲

خوب حالا چند مثال از تفریق اعداد صحیح رو ببینید. تفریق هر دو عدد صحیح دلخواه هم یک عدد صحیح هست.

(+۶) – (+۳)=+۳

(+۱۰)- (-۴)= +۱۴

(-۹)-(+۲)=-۱۱

(-۵)-(-۱۵)=-۱۰

این نکته در مورد ضرب هم درسته . یعنی ضرب دو عدد صحیح دلخواه همیشه یک عدد صحیح است.

اما در مورد تقسیم چه طور؟

ادامه ی مطلب