معرفی و بررسی دوازده پژوهش جدید در زمینه ریاضی

 آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا بعضی از افراد در ادراک مفاهیم ساده ریاضی مشکل دارند در حالیکه به نظر می‌رسد گروهی دیگر ذاتا ریاضیدان هستند.  کارولین موکیسا (Caroline Mukisa) یک معلم ریاضی با بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در مقاله اخیر خود دوازده پژوهش آخیر را در زمینه یادگیری ریاضی بررسی و منتشر کرده است. شناخت این نتایج به شما کمک می کند تا به شیوه بهتری مهارت ‌های فرزند خود در زمینه ریاضیات را گسترش دهید.

سایت ریاضی نویس این دوازده پژوهش را به صورت خلاصه ترجمه و آماده کرده است. لازم به ذکر است که از ذکر نام پژوهشگران و دانشگاه مربوطه صرف نظر کردیم. اطلاعات کامل تر در لینک مربوطه به هر پژوهش بخوانید.

۱- استدلال فضایی در کودکان نشان از مهارت‌های ریاضی بعدی آنهاست. (لینک)

پژوهشی که در این زمینه بر روی کودکان انجام شده است نشان داد کودکانی که اوایل سن رشد علاقه بیشتری به تماشای تصاویر آینه ای دارند وقتی به سن چهارسالگی میرسند مهارت های ریاضی بیشتری خواهند داشت.

خبر خوش این پژوهش این است که استدلال فضایی کودکان رو می توانیم با تمرین بهتر کنیم. پژوهشگران پیشنهاد می دهد که تمرکز بیشتر بر این قسمت در ابتدای فرآیند آموزش ریاضی کودکان مفید خواهد بود.

پس فرصت هایی برای بهبود مهارتهای فضایی فرزندان خود فراهم کنید. به عنوان مثال می توانید به بازی هایی که شامل مرتب کردن و چیدن اشیاء هستند توجه بیشتری کنید. نتایج این پژوهش می‌تواند دلیل خوبی باشد برای اینکه چرا بعضی ها استعداد ذاتی در ریاضیات دارند در حالیکه بقیه با ریاضیات مشکل دارند.

۲- مشکلات ریاضی ممکن است نشانگر مشکلاتی در سیستم یادگیری مغز باشند. (لینک)

توانایی های ریاضیات کودکان تقاوت های قابل ملاحظه ای با هم دارند.برای بعضی از کودکان، یک عمل جمع و تفریق ساده حتی بعد از تحصیل هم مشکل خواهد بود. نتایج این پژوهش نشان داد که این قابلیت های پایین در زمینه ریاضی به ناحیه ای در مغز که حافظه رویه ای نامیده می‌شود مرتبط است.  حافظه رویه ای در مغز با مهارت های ناخودآگاه و خودکارشده  ما مانند رانندگی، سرو کار دارد. محققان در این پژوهش دریافتند که حافظه رویه ای در گسترش مهارت های ریاضی مهم است. داستان سرایی یک راه بسیار خوب برای توسعه حافظه رویه ای است.

۳- مهارت های ریاضی والدین به فرزندانشان هم می رسد. (لینک)

نتایج این پژوهش نشان داده است که توانایی های ریاضی از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند. محققان آموزش ریاضیات دریافتند که عملکرد فرزندان در آزمون های استاندارد ریاضی با نگاه به عملکرد والدین آنها در آزمون‌های مشابه قابل پیش بینی است. پس مهارت شما در ریاضی یک کلید برای پیشرفت مهارت کودک شماست . اگر در این زمینه اعتماد به نفس کافی ندارید پس دست به کار شوید . می توانید از سایت های اینترنتی برای بهبود مهارت های ریاضی خود استفاده کنید.

۴- من و ریاضیات: کودکانی که خودپنداری مثبتی از ریاضیات دارند موفق ترند. (لینک)

صحبت‌هایی که با خود می کنیم بر عملکرد ما در زندگی تاثیر خواهد داشت. ریاضیات هم از این قضیه مستثنا نیست. نتایج این پژوهش نشان می دهد که عملکرد کودکان در آزمون های ریاضی با خودپنداری آنها به عنوان یادگیرندگان ریاضی مرتبط است. به عنوان مثال دخترانی که نظریه ریاضیات برای پسران هست را تصدیق می کنند توانایی ریاضیات ضعیف تری دارند.  اگه ما بتونیم اعتماد به نفس کودکان در ریاضی را از ابتدا بیشتر کنیم دستاوردهای آن‌ها در ریاضیات هم ،سریعتر خواهد بود.

۵- تماشای مغز وقتی ریاضیات انجام میدهد. (لینک)

محققان در این پژوهش به کمک فناوری MRI توانستند آنچه را که هنگام حل مسائل ریاضی در مغز اتفاق می افتد، مشاهده کنند. آنها ۴ مرحله مجزا برای این فرآیند تشخیص دادند: رمزگذاری، طرح‌ریزی،حل و پاسخ. به کمک فناوری MRI آنها مدت زمانی را که افراد پاسخ دهنده به مسائل در هر مرحله سپری می کردند، تجزیه و تحلیل کردند. پژوهشگران امیدوارند که این تحقیق سرانجام به بهبود آموزش ریاضی در کلاس درس می انجامد.

۶- مغز برای درک جهان شاهکار ریاضی می کند. (لینک)

ناحیه ای از مغز به نام اوربیتوفرانتال کورتکس که پشت چشم‌ها قرار دارد، جریان ثابتی از محاسبات را انجام می دهد. همه اینها بدون اینکه متوجه چیزی شویم صورت میگیرند. محققان به این نتیجه رسیدند که مغز انسان در پردازش ناخودآگاه و سریع احتمال وقوع حوادث مختلف به خوبی عمل می کند و در حقیقت می توان گفت شاهکار ریاضی انجام می‌دهد.مغز به اندازه کافی برای به حساب آوردن اطلاعات جدید انعطاف پذیر است.  این فرآیند رفتار و واکنش ما در هر موقعیت شکل می دهد.

این توانایی مغز برای بقای روزانه اجداد ما بسیار مهم بوده است و امروزه هم برای ما مهم است. حتی آنهایی که اعتماد به نفس کمی در مهارت های ریاضی دارند بهتر است مطمئن باشند که مغز ما توانایی ذاتی برای انجام محاسبات پیچیده ریاضی دارد.

۷- ردیابی با انگشت می تواند عملکرد دانش آموزان را در ریاضی بهبود افزایش دهد. (لینک)

یک بخش استاندارد از آموزش ابتدایی این است که کودکان حروف و اعداد را با انگشتشان دنبال کنند. پژوهش جدیدی که انجام شده است نشان می دهد که این کار در سایر حوزه‌های آموزش، مخصوصا در حل مسائل ریاضی هم مفید است.

نتایج یک آزمون از کودکان ۹ تا ۱۶ سال نشان داد که استفاده از انگشت اشاره برای دنبال کردن اجزای مهم مسائل جبری و هندسی به کودکان کمک می مند که مهارت خود را در حل مسائل ریاضی بهبود ببخشند. پس اگر با کودکان دبستانی سر و کار دارید، آنان را ترغیب کنید که حروف و اعداد را ردیابی کنند. سعی کنید راه هایی را برای نگهداری این عادت هیمنطور که بزرگتر می شوند پیدا کنید.

۸- بهبود ریاضیات در دانش‌آموزان پایه ششم (لینک)

پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند که کودکان (خصوصا گروه‌های آسیب‌پذیر) از نوشتن محاسبات خود روی کاغذ هم فایده می برند.

روند فعلی آموزش ما، دانش آموزان را به محاسبات ذهنی سوق می دهد . معلمان به دانش‌آموزان می گویند لازم نیست مراحل کار خود را نشان بدهند. این پژوهش نشان می‌دهد دانش آموزان پایه ششم که محاسبات خود را روی کاغذ می نویسند و ذهنی عمل نمی کنند عملکرد  بهتری در محاسبات پیچیده ریاضی دارند.

۹- مغز ما از آنچه فکر می کنیم سازگاری بیشتری دارد. (لینک)

قبلا تصور می شد که درک عددی که در انسان ها و حیوانات وجود دارد ارتباط کاملی با بینایی دارد. اما در واقع درک عددی ارتباطی با بینایی ندارد. این تحقیق نشان می دهد که افراد نابینا توانایی ذاتی برای درک عددی درست مانند افراد بینا دارد، در واقع قسمتی از مغز که مسئول پردازش و درک عددی است در هر دو دسته یکسان است.

 در افراد نابینا قسمتی از مغز تحت عنوان قشر بینایی مغز (visual cortex) نقش مهمی در استدلال عددی آنها دارد. محققان بر این باورند که مغز از آنچه قبلا تصور می شد سازگار تراست . اگر ما می توانیم کاری کنیم که قشر بینایی ریاضیات انجام دهد پس می توانم هر قسمت دیگر مغز را وادار به انجام هر کاری کنیم.

۱۰- بازی های عددی ساده عملکرد کودکان را در ریاضی بهتر می کنند. (لینک)

همه می دانیم ، بازی ها ابزار عالی برای سرعت بخشیدن به یادگیری ریاضی هستند. ضمنا توسعه درک عددی در همان اوایل یادگیری می تواند موفقیت های بعدی در ریاضیات را نتیجه دهد. محققان پا را از این فراتر گذاشته اند و مطالعات آنها نشان می دهدکه بازی ها می توانند هوشیاری آنها در حل مسائل ریاضی را افزایش دهند.

به تعدادی کودکان تبلتی برای انجام بازی داده شد . آنها باید تصمیم می گرفتند که تعداد نقطه ها آبی بیشتری بر روی صفحه وجود دارد یا نقطه های زرد. این کار باید به سرعت و بدون شمارش انجام بگیرد. بعد از بازی از دانش آموزان آزمونهای استانداردی گرفته شد و نتایج نشان داد آنها که بازی را به شکل درستی انجام دادند( از مراحل ساده به مراحل مشکل) نتایج بهتری در آزمون های ریاضی کسب کردند.

۱۱- بازیهای آنلاین می توانند نمرات مدرسه را بهبود ببخشند. (لینک)

نتیایج این پژوهش نشان داد که بازیهای ویدیویی مهارت های ریاضی نوجوانان را افزایش می دهند. در حالیکه فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی باعث کند شدن آنها خواهند شد. دانش آموزانی که تقریبا هر روز بازیهای آنلاین انجام می دهند به طور میانگین ۱۵ امتیاز بیشتر در ریاضیات و ۱۷ امتیاز بیشتر در علوم دیگر کسب می کنند. البته اگر قرار باشد بازیهای پر طرفدار در کلاس درس جای باز کنند این بازیهای نباید بازی های خشونت آمیز باشند.

۱۲- تدریس خصوصی اضطراب ریاضی را کاهش می دهد. (لینک)

این پژوهش نشان میدهد که تدریس خصوصی یک به یک نه تنها توانایی های ریاضی را افزایش می دهد بلکه اضطراب ریاضی را نیز کاهش می دهد. با کمک اسکن FMRI روی کودکانی با اضطراب ریاضی زیاد، محققان دریافتند که بعد از ۸ هفته تدریس خصوصی،  مدارهای ترس مغز( که وقتی در معرض ریاضی قرار می گرفتند فعال می شدند) دیگر فعال نمی شود. پس اگر کودک شما از اضطراب ریاضی رنج می برد بهتر است به یک معلم خصوصی اعتماد کنید.


 

 

 

پاسخ دهید

*